Katalog to baza danych, w której są przechowywane informacje o produktach i usługach firmy. Zawiera nazwy, ceny, numery artykułów i inne parametry. Dzięki katalogowi łatwo znaleźć potrzebne pozycje i dodać je do leadów, deali, faktur i ofert. Podczas tworzenia dokumentu menedżer nie musi ręcznie wprowadzać danych o produkcie lub usłudze — wszystkie informacje są dodawane automatycznie. Oszczędza to czas, zmniejsza liczbę błędów i pozwala na dostęp do aktualnych danych o wszystkich produktach i usługach.
W Bitrix24 dostępny jest wspólny katalog produktów dla CRM i sklepów internetowych. Jeśli połączysz sklep internetowy, pozycje z katalogu automatycznie pojawią się na stronie.
Jak skonfigurować uprawnienia dostępu do katalogu produktów
W artykule opowiemy, jak:
- Zbudowany jest katalog produktów i usług.
- Znajdować pozycje w katalogu.
- Importować i eksportować pozycje.
Przejdź do CRM > Asortyment > Katalog produktów.
Jak zbudowany jest katalog produktów i usług
Do katalogu można dodawać produkty i usługi.
Produkty — to wszelkie fizyczne towary, które można magazynować i sprzedawać.
Jak utworzyć nowy produkt w katalogu.
W karcie produktu można tworzyć warianty — różne wersje tego samego produktu, które różnią się określonymi cechami: rozmiarem, kolorem, objętością, materiałem itp. Dla produktów i wariantów można skonfigurować właściwości: cenę, numer artykułu, stany magazynowe itp.
Praca z wariantami produktu
Właściwości produktów i wariantów.
Usługi — to niematerialne oferty, które nie są magazynowane i nie mają wariantów. Na przykład godzina pracy osobistego stylisty lub czyszczenie chemiczne jednej rzeczy.
Czym są usługi i jak je utworzyć.
Jeśli asortyment jest duży, podziel pozycje na kategorie. Na przykład utwórz sekcję Odzież z podsekcjami Męska i Damska oraz sekcję Usługi z podsekcjami Przymiarka i Czyszczenie chemiczne. To ułatwi szybkie znajdowanie potrzebnych pozycji.
Dostosuj listę pozycji do swoich potrzeb, aby widzieć tylko potrzebne parametry. Wybierz Ustawienia (⚙️), zaznacz kolumny, które mają być wyświetlane na liście, i kliknij Dodaj. Na przykład możesz wyświetlić numer artykułu, stany magazynowe i producenta, jeśli ważne jest szybkie porównywanie parametrów.
Jak znaleźć potrzebne pozycje w katalogu
W katalogu można wyszukiwać pozycje przy użyciu paska wyszukiwania i filtrów.
Przy użyciu paska wyszukiwania:
- Kliknij Filtrowanie + wyszukiwanie.
- Wpisz nazwę produktu lub usługi.
Przy użyciu filtrów: Możesz wyszukiwać pozycje według ich parametrów.
1–3. Kliknij Filtrowanie + wyszukiwanie > Dodaj pole i wybierz potrzebne pola.
4. Kliknij Dodaj.
5–6. Wprowadź wartości dla każdego pola i kliknij Wyszukaj.
Jeśli potrzebnego pola nie ma na liście, dodaj je w ustawieniach właściwości produktów. Może to zrobić administrator Bitrix24 lub CRM.
Model ról w CRM.
1–4. Przejdź do CRM > Ustawienia > Ustawienia CRM > Ustawienia produktów.
6. Otwórz kartę właściwości.
6–7. Zaznacz opcję Pokaż filtr dla tej właściwości. Zapisz zmiany.
Teraz możesz wyszukiwać pozycje w katalogu według tego pola.
Jak importować i eksportować pozycje
Import i eksport ułatwiają pracę z dużym asortymentem. Możesz:
- Załadować gotową listę pozycji do Bitrix24.
- Wyeksportować katalog do Excela, aby zaktualizować ceny lub przygotować cennik.
Import i eksport działają tylko z produktami bez wariantów. Jeśli pozycja ma różne cechy — na przykład kilka kolorów i rozmiarów — takie warianty należy dodać ręcznie w kartach produktów.
Jak skonfigurować uprawnienia do importu i eksportu produktów
Import katalogu:
1–2. Przejdź do Ustawień (⚙️) > Import produktów.
3. Pobierz szablon pliku importu i wypełnij go. Plik importu powinien być w formacie CSV.
4–5. Załaduj plik importu do Bitrix24 i sprawdź zgodność pól.
Jak importować produkty do CRM.
Eksport katalogu:
1. Zresetuj wszystkie filtry wyszukiwania, aby wyświetlić wszystkie pozycje katalogu na stronie głównej.
2–4. Wybierz pola, które mają być wyświetlane na liście — przejdź do ustawień listy, zaznacz potrzebne właściwości i kliknij Zastosuj.
5–6. Wybierz Ustawienia katalogu (⚙️), a następnie Excel.
Podczas eksportu całego katalogu pozycje są eksportowane do pliku jako jedna lista — bez zachowania struktury. Jeśli chcesz wyeksportować konkretną sekcję, na przykład do cennika dla określonej kategorii, otwórz odpowiedni folder i przejdź do eksportu. Do pliku trafią te elementy, które są wyświetlane na liście. Jeśli są to produkty — zostaną wyeksportowane produkty, jeśli foldery — tylko ich nazwy. Podczas eksportu katalogu sekcje, podsekcje i produkty są eksportowane osobno.
W skrócie
- Katalog produktów w CRM to baza danych, w której są przechowywane informacje o produktach i usługach firmy. Zawiera nazwy, ceny, numery artykułów i inne parametry.
- Dzięki niemu łatwo znaleźć potrzebne pozycje i dodać je do leadów, deali, faktur i ofert.
- Do katalogu można dodawać produkty — wszelkie fizyczne towary, które można magazynować i sprzedawać, oraz usługi — niematerialne oferty.
- Jeśli asortyment jest duży, podziel pozycje na kategorie. Na przykład utwórz sekcję Odzież z podsekcjami Męska i Damska.
- Dostosuj listę pozycji do swoich potrzeb, aby widzieć tylko potrzebne parametry. Wybierz Ustawienia (⚙️) i zaznacz kolumny, które mają być wyświetlane na liście.
- W katalogu można wyszukiwać pozycje przy użyciu paska wyszukiwania i filtrów. Kliknij Filtrowanie + wyszukiwanie i określ potrzebne parametry, na przykład nazwę, producenta. Filtry można zapisać do ponownego użycia.
- Pozycje można importować i eksportować. Możesz załadować gotową listę pozycji do Bitrix24 lub wyeksportować katalog do Excela, aby zaktualizować ceny lub przygotować cennik.