Kreator BI to narzędzie, w którym możesz tworzyć i przeglądać raporty analityczne na podstawie danych Twojego biznesu. Aby zarządzać dostępem pracowników do informacji, możesz skonfigurować uprawnienia. Niektórzy pracownicy będą mogli jedynie przeglądać raporty, inni – edytować lub tworzyć nowe.
Plany taryfowe
W artykule omówimy:
- jak wybrać odpowiednią standardową rolę,
- jak utworzyć własną rolę,
- jakie uprawnienia można przypisać i za co odpowiadają,
- jak działają grupy raportów.
Domyślnie uprawnienia dostępu może konfigurować administrator Bitrix24, ale może on przekazać te uprawnienia innym pracownikom. Aby skonfigurować uprawnienia, otwórz
Kreator BI > Ustawienia > Uprawnienia dostępu
Wybierz standardowe role
Uprawnienia dostępu w kreatorze są przypisywane na podstawie ról. Dostępne są trzy predefiniowane role.
- Administrator – dostosowuje Kreator do potrzeb firmy. Zarządza uprawnieniami dostępu dla innych ról, ustawia wspólny okres oraz powiadomienia o nowych raportach.
- Analityk – koncentruje się na pracy z danymi i raportami. Przegląda, tworzy i edytuje raporty.
- Użytkownik – rola dla pracowników, którzy potrzebują dostępu do przeglądania raportów bez możliwości ich edytowania. Odpowiednia dla osób korzystających z danych analitycznych w pracy, ale nieuczestniczących w tworzeniu nowych raportów.
Skonfiguruj własne role
Jeśli standardowe role nie są odpowiednie, możesz utworzyć własne. Ogólne zasady konfiguracji:
- 1–2. Utwórz nową rolę. Kliknij Trzy kropki (...) i wybierz Nowa rola, a następnie podaj jej nazwę.
- 3. Dodaj pracowników do roli.
- 4. Wybierz odpowiedni zestaw uprawnień za pomocą przełączników.
Możesz skopiować skonfigurowane uprawnienia do nowej roli i zmienić kolejność wyświetlania ról.
- Klonuj rolę – działanie przenosi wszystkie skonfigurowane uprawnienia z jednej roli do drugiej. Przydatne, jeśli chcesz utworzyć podobną rolę z drobnymi zmianami.
- Pokaż/Ukryj role – pozwala pozostawić na liście tylko potrzebne role, a pozostałe ukryć. Przydatne, jeśli chcesz porównać lub edytować kilka ról.
Aby skonfigurować określoną rolę, kliknij Trzy kropki (...) po prawej stronie nazwy i wybierz:
- Wybierz wszystkie uprawnienia – pełne uprawnienia dostępu do wszystkich sekcji dla wybranej roli.
- Odznacz wszystkie uprawnienia – brak uprawnień do wszystkich sekcji.
- Zmień nazwę – zmień nazwę roli.
- Klonuj – utwórz kopię wybranej roli.
- Usuń – usuń rolę wraz z jej ustawieniami.
Wybierz uprawnienia dostępu
Uprawnienia dzielą się na dwa bloki:
Kreator BI. W tym bloku konfigurujesz dostęp do narzędzi Kreatora.
- Dostęp do Kreatora BI – określa, kto może widzieć Kreator w interfejsie. Jeśli użytkownik nie ma tego uprawnienia, cała sekcja będzie ukryta. Uprawnienie nie wpływa na możliwość otwierania raportów z obszarów widoczności i ich edytowania.
- Tworzenie raportów – umożliwia tworzenie nowych raportów. Kiedy pracownik tworzy raport, staje się jego właścicielem. Właściciel zawsze widzi raport i może go edytować lub usunąć niezależnie od skonfigurowanych uprawnień dostępu. Przydatne, jeśli pracownik tworzy raporty, a administrator je sprawdza i udostępnia innym pracownikom. Właściciela można zmienić w ustawieniach raportu. Może to zrobić właściciel lub pracownik z uprawnieniami do edycji.
- Tworzenie i edycja tagów dla raportów – pozwala pracownikom dodawać tagi do raportów. Pracownicy mogą filtrować listę według tagów i szybciej znajdować potrzebne raporty.
- Edycja ustawień – otwiera dostęp do ustawień Kreatora. Pracownik może ustawiać wspólny okres dla raportów, włączać powiadomienia o nowych raportach i aktualizować klucz szyfrowania.
- Zarządzanie uprawnieniami dostępu – pracownik może konfigurować role i zestawy uprawnień dla innych użytkowników.
- Tworzenie i edycja grup z raportami – pozwala tworzyć nowe grupy dla raportów i edytować istniejące. Pracownicy mogą zmieniać nazwy grup, obszary widoczności, dodawać lub usuwać raporty. To wygodne do strukturyzowania raportów według działów lub tematów.
- Dostęp do stanowiska analityka – pozwala pracownikowi podłączać zewnętrzne źródła danych, śledzić statystyki i nieużywane elementy.
- Usuwanie nieużywanych elementów innego użytkownika – pozwala usuwać przestarzałe wykresy, zestawy danych i inne elementy Kreatora BI.
Grupy raportów. W tym bloku konfigurujesz, kto i jak może pracować z raportami. Uprawnienia dostępu są przypisywane nie do każdego raportu, ale do grup. Grupa to zbiór raportów na jeden temat. W Bitrix24 są gotowe grupy: dla raportów z marketu i raportów systemowych. Każda z nich jest powiązana z określoną sekcją lub narzędziem. Jeśli raport nie należy do żadnej grupy, widzą go tylko twórca i administrator.
Aby skonfigurować własną grupę raportów, wykonaj trzy kroki:
- Obok bloku Grupy raportów kliknij Utwórz,
- Podaj nazwę grupy i wybierz raporty, które chcesz dodać,
- Ustaw obszary widoczności – to sekcje, w których pojawią się wybrane raporty.
Ustaw odpowiedni zestaw uprawnień dla pracowników, którzy będą pracować z raportami. Te uprawnienia automatycznie stosują się do wszystkich raportów w grupie.
- Wyświetlanie – pozwala otwierać raporty bez możliwości ich edytowania.
- Kopiowanie – pozwala duplikować raporty, zachowując oryginały bez zmian.
- Edycja – pozwala zmienić właściciela raportu, edytować dane i inne elementy raportu. Edytować można tylko te raporty, które zostały stworzone w Kreatorze BI – raportów systemowych nie można zmieniać.
- Usuwanie – pozwala usuwać raporty z Bitrix24. Można usuwać jedynie raporty użytkownika i raporty zainstalowane z Bitrix24 Market.
W skrócie
- W Kreatorze BI możesz skonfigurować, kto i jak będzie pracować z raportami. Przypisz role pracownikom, określ, kto może przeglądać, edytować lub usuwać raporty.
- Uprawnienia są przypisywane do grup, a nie do pojedynczych raportów – to ułatwia zarządzanie dostępem. Na przykład raporty sprzedażowe można połączyć w jedną grupę i udostępnić wszystkie naraz.
- Możesz korzystać ze standardowych ról lub utworzyć własne: dodać pracowników i wybrać odpowiednie działania za pomocą przełączników.