W Bitrix24 są dwa ogólne typy procesów biznesowych:
- sekwencyjny proces biznesowy, służący do wykonywania serii kolejnych działań na dokumencie, od predefiniowanego punktu początkowego do predefiniowanego punktu końcowego;
- proces biznesowy oparty na statusie, bez punktów początkowych i końcowych; zamiast tego przepływ pracy zmienia status procesu. Takie procesy biznesowe można kończyć na dowolnym etapie.
Sekwencyjny proces biznesowy
Tryb sekwencyjny jest na ogół stosowany w procesach mających z góry określony, ograniczony cykl życia. Typowym przykładem jest utworzenie i zatwierdzenie dokumentu tekstowego. Każdy proces sekwencyjny zwykle obejmuje kilka działań między punktem początkowym a końcowym.
Proces biznesowy oparty na statusie
Podejście oparte na statusie jest stosowane, gdy proces nie ma określonych ram czasowych i może powtarzać się lub być wykonywany cyklicznie przy tym samym statusie ze względu na charakter produkcji lub stylu biura. Typowy schemat takich procesów składa się z kilku statusów, które z kolei obejmują działania i warunki zmiany statusu.
Każde działanie przy danym statusie jest zwykle skończonym procesem sekwencyjnym, którego przebieg określa charakter działań wykonywanych na informacjach o danym statusie. W związku z tym proces biznesowy oparty na statusie scala wiele procesów sekwencyjnych, między którymi przekazywane są działania w zależności od ich wyniku.
Dobór właściwego typu procesu biznesowego
W praktyce każde zadanie zarządzania można wymodelować przy użyciu sekwencyjnego jak i opartego na statusie procesu biznesowego. Niewłaściwie dobrany typ procesu biznesowego może jednak sprawić, że powstały model i szablon procesu biznesowego będą znacznie i bezzasadnie bardziej skomplikowane.
Aby wymodelować prostą sekwencję działań, należy użyć sekwencyjnego procesu biznesowego.
Proces biznesowy zależny od statusu należy wybrać, jeżeli model pokazuje, że proces biznesowy może następować w różnych statusach pośrednich, a także przechodzić od jednego statusu do drugiego zgodnie z określonymi przez model regułami. Ten rodzaj procesu biznesowego umożliwia pełną kontrolę uprawnień dostępu do dokumentów o różnych statusach. Dodatkowo można określić wydarzenia, które będą uruchamiać wykonanie procesów podrzędnych.