Przeczytaj FAQ
Nowości Bitrix24
Aktualizacje artykułów
Jak zacząć?
Wsparcie Bitrix24
Aktualności
Rejestracja i autoryzacja
Zadania i projekty
Komunikator Bitrix24
Grupy robocze
Kalendarze
Zarządzanie asortymentem produktów
Dysk
Baza Wiedzy
Poczta internetowa
Automatyzacja
CRM
Analityka CRM
Kreator BI
Marketing CRM
Centrum Sprzedaży
Firma
Strony internetowe
Sklep online
Bitrix24.Market
Centrum Kontaktowe
Telefonia
Workflow
Aplikacja mobilna
Ustawienia
Bitrix24 On-premise
Subskrypcja
AI CoPilot
Aplikacja desktopowa
CRM + Sklep internetowy
Enterprise
Mój profil
Sales Intelligence
Wsparcie aplikacji mobilnej Bitrix24
Logowanie

Bitrix24Care

Metoda kalkulacji kosztów FIFO

FIFO (First-In, First-Out) - metoda kalkulacji kosztów, zgodnie z którą produkty, które zostały przyjęte jako pierwsze, powinny być również sprzedawane jako pierwsze. Koszt sprzedanych produktów obliczany jest na podstawie ceny pierwszych przyjęć. Po sprzedaniu pierwszej partii produktów kolejny koszt obliczany jest na podstawie ceny kolejnej partii produktów i tak dalej.

Metoda FIFO dokładnie odzwierciedla koszty zakupu produktów, zwłaszcza jeśli ich ceny rosną z upływem czasu.

W tym artykule znajdziesz przykład kalkulacji FIFO i dowiesz się, jak zastosować rabat na podstawie kosztów.


Przykład kalkulacji kosztów metodą FIFO

Mamy sklep internetowy, który sprzedaje koszulki. Przyjęliśmy trzy partie identycznych koszulek w różnych cenach zakupu. Do Zarządzania asortymentem dodaliśmy odpowiednie dokumenty przychodowe: kwit składowy. Łącznie mamy 20 koszulek.

Sprzedaliśmy 15 koszulek. Zgodnie z metodą FIFO Zarządzanie asortymentem odpisze najpierw produkty z pierwszej partii - 5 sztuk za 70 zł, a następnie z drugiej - 10 sztuk za 100 zł. Całkowity koszt sprzedanych koszulek wyniesie 1 350 zł.

Metoda FIFO jest odpowiednia, jeśli sprzedajesz produkty o stale zmieniającej się cenie lub produkty z krótkim terminem ważności. FIFO zmniejsza ryzyko przeterminowania produktów i gwarantuje, że produkty nie będą zalegać w magazynie.


Jak wyświetlić wyniki w raporcie zysku brutto

Wyniki sprzedaży, zysk brutto i rentowność można śledzić w odpowiednim raporcie. Przejdź do sekcji Zarządzanie asortymentem > Analityka > Zysk brutto.
Jak pracować z raportem zysku brutto

W raporcie zobaczysz informacje o sprzedaży oraz wskaźniki wyliczone metodą FIFO:

  • Sprzedaż. Do magazynu przyjęto 20 sztuk koszulek. Sprzedano 15 sztuk za kwotę 1950 zł.
  • Zysk brutto. W naszym przykładzie zysk brutto wynosi 600 zł. Aby obliczyć zysk brutto, odejmujemy koszty od przychodów.
  • Marża brutto (rentowność). Ogólny wskaźnik rentowności wyniósł 44,44%. Pokazuje, jaki procent całkowitego dochodu stanowi zysk.
Jeśli raport nie wyświetla wskaźników, skorzystaj z filtra i wybierz potrzebny okres, produkt i magazyn.

Jak wyświetlić koszt produktu w dokumencie sprzedaży

Utwórz dokument sprzedaży w formularzu deala. Otwórz deal i kliknij opcję Dodaj > Zamówienie sprzedaży.

Jeśli znasz koszt produktu, możesz zastosować rabat. Zaoferuj klientowi rabat w wysokości 60 zł, a cena nadal będzie wyższa niż koszt.


W skrócie
  • FIFO (First-In, First-Out) - metoda kalkulacji kosztów, zgodnie z którą produkty, które zostały przyjęte jako pierwsze, powinny być również sprzedawane jako pierwsze. Koszt sprzedanych produktów obliczany jest na podstawie ceny pierwszych przyjęć. Po sprzedaniu pierwszej partii produktów kolejny koszt obliczany jest na podstawie ceny kolejnej partii produktów i tak dalej.
  • Wyniki sprzedaży, zysk brutto i rentowność można śledzić w raporcie Zysk brutto.
  • Koszt pomoże określić wielkość rabatu na produkt.

Polecane artykuły:
Czy te informacje były pomocne?
Pomoc specjalisty ds. integracji
To nie jest to, czego szukam
Skomplikowany i niezrozumiały tekst
Informacje są nieaktualne
Artykuł jest za krótki. Potrzebuję więcej informacji
Nie podoba mi się sposób działania tego narzędzia
Przejdź do Bitrix24
Nie masz konta? Utwórz za darmo