FIFO (First-In, First-Out) - metoda kalkulacji kosztów, zgodnie z którą produkty, które zostały przyjęte jako pierwsze, powinny być również sprzedawane jako pierwsze. Koszt sprzedanych produktów obliczany jest na podstawie ceny pierwszych przyjęć. Po sprzedaniu pierwszej partii produktów kolejny koszt obliczany jest na podstawie ceny kolejnej partii produktów i tak dalej.
Metoda FIFO dokładnie odzwierciedla koszty zakupu produktów, zwłaszcza jeśli ich ceny rosną z upływem czasu.
W tym artykule znajdziesz przykład kalkulacji FIFO i dowiesz się, jak zastosować rabat na podstawie kosztów.
Przykład kalkulacji kosztów metodą FIFO
Mamy sklep internetowy, który sprzedaje koszulki. Przyjęliśmy trzy partie identycznych koszulek w różnych cenach zakupu. Do Zarządzania asortymentem dodaliśmy odpowiednie dokumenty przychodowe: kwit składowy. Łącznie mamy 20 koszulek.
Sprzedaliśmy 15 koszulek. Zgodnie z metodą FIFO Zarządzanie asortymentem odpisze najpierw produkty z pierwszej partii - 5 sztuk za 70 zł, a następnie z drugiej - 10 sztuk za 100 zł. Całkowity koszt sprzedanych koszulek wyniesie 1 350 zł.
Metoda FIFO jest odpowiednia, jeśli sprzedajesz produkty o stale zmieniającej się cenie lub produkty z krótkim terminem ważności. FIFO zmniejsza ryzyko przeterminowania produktów i gwarantuje, że produkty nie będą zalegać w magazynie.
Jak wyświetlić wyniki w raporcie zysku brutto
Wyniki sprzedaży, zysk brutto i rentowność można śledzić w odpowiednim raporcie. Przejdź do sekcji Zarządzanie asortymentem > Analityka > Zysk brutto.
Jak pracować z raportem zysku brutto
W raporcie zobaczysz informacje o sprzedaży oraz wskaźniki wyliczone metodą FIFO:
- Sprzedaż. Do magazynu przyjęto 20 sztuk koszulek. Sprzedano 15 sztuk za kwotę 1950 zł.
- Zysk brutto. W naszym przykładzie zysk brutto wynosi 600 zł. Aby obliczyć zysk brutto, odejmujemy koszty od przychodów.
- Marża brutto (rentowność). Ogólny wskaźnik rentowności wyniósł 44,44%. Pokazuje, jaki procent całkowitego dochodu stanowi zysk.
Jak wyświetlić koszt produktu w dokumencie sprzedaży
Utwórz dokument sprzedaży w formularzu deala. Otwórz deal i kliknij opcję Dodaj > Zamówienie sprzedaży.
Jeśli znasz koszt produktu, możesz zastosować rabat. Zaoferuj klientowi rabat w wysokości 60 zł, a cena nadal będzie wyższa niż koszt.
- FIFO (First-In, First-Out) - metoda kalkulacji kosztów, zgodnie z którą produkty, które zostały przyjęte jako pierwsze, powinny być również sprzedawane jako pierwsze. Koszt sprzedanych produktów obliczany jest na podstawie ceny pierwszych przyjęć. Po sprzedaniu pierwszej partii produktów kolejny koszt obliczany jest na podstawie ceny kolejnej partii produktów i tak dalej.
- Wyniki sprzedaży, zysk brutto i rentowność można śledzić w raporcie Zysk brutto.
- Koszt pomoże określić wielkość rabatu na produkt.
Polecane artykuły: