Lead - to element CRM zawierający podstawowe informacje o osobie lub firmie (numer telefonu, adres e-mail, stronę internetową), która może zostać Twoim klientem lub zrezygnować z Twoich usług. Innymi słowy, lead - to potencjalny klient.
Na rynku b2b leadami są klienci, z którymi Twoi pracownicy umówili się na pierwsze spotkanie, ale jeszcze nie wysłali ofertę handlową ani nie dokonali prezentacji.
Na rynku b2c za leady można uznać klientów, którzy zadzwonili do Twojej firmy i zapytali, czy potrzebny produkt jest w magazynie.
Każda firma może mieć własne kryteria dla leadów. A niektóre firmy w ogóle pracują bez nich.
Leady są potrzebne firmom o dużym przepływie klientów. Potrzebujesz leadów, jeśli:
- aktywnie umieszczasz reklamy;
- ustalasz KPI dla ilości i jakości pozyskanych klientów;
- obliczasz konwersję;
- masz kilka działów pracujących z klientami jednocześnie.
Tryb pracy z leadami
Jeśli chcesz, możesz nie używać leadów. Bitrix24 ma dwa tryby pracy z CRM:
- Prosty - ten tryb jest odpowiedni dla małych działów sprzedaży. Nie ma leadów, tylko deale i kontakty.
- Klasyczny - ten tryb ma leady, deale i kontakty.
O leadach w Bitrix24
Leady mają statusy, które wskazują na etap pracy z klientem. Możesz zmienić nazwy i liczbę statusów, aby dostosować pracę z leadami zgodnie z Twoim przepływem pracy.
Lead ma własny formularz. Ten formularz zawiera pola, w których możesz wpisać dowolne informacje: nazwę firmy, dane kontaktowe, miejsce spotkania itp.
Możesz ograniczyć dostęp do leadów, konfigurując uprawnienia dostępu.
Jeśli klient zdecyduje się na zakup Twoich towarów/usług, czas przekonwertować lead na deal.
Jak tworzyć leady?
Istnieje kilka sposobów tworzenia leadów:
- Ręcznie. Musisz ręcznie wypełnić wszystkie wymagane informacje.
- Za pomocą integracji z sieciami społecznościowymi. Możesz połączyć kilka sieci społecznościowych z Bitrix24 i otrzymywać wiadomości i kontakty klientów.
- Z poczty e-mail lub Telefonii. Podłącz skrzynkę pocztową, Telefonię lub wynajmij numer bezpośrednio w Bitrix24.
- Z czatu lub formularza CRM. Aby komunikować się z klientami, zainstaluj widżet, połącz z nim czat na żywo i formularze CRM.
- Za pomocą importu. Jeśli masz już bazę klientów, zaimportuj ją do CRM.
Raporty i analityka
Każdy właściciel firmy musi pilnować, aby firma działała sprawnie. Bardzo ważna jest analiza lejków sprzedażowych, wydajności pracowników, trendów sprzedaży itp.
W Bitrix24 możesz uzyskać wszystkie niezbędne informacje w sekcji Analityka CRM.