Lead - to element CRM zawierający informacje (numer telefonu, adres e-mail, strona internetowa) o osobie lub firmie, która może zostać Twoim klientem lub zrezygnować z Twoich usług. Innymi słowy, lead - to potencjalny klient.
Rejestracja leadów w CRM jest ważna dla analizy sprzedaży. Konwersja leadów do klientów odzwierciedlia jakość Twojego marketingu i skuteczność pracy menedżerów z leadami.
Jak dodać lead?
- Ręcznie: kliknij przycisk Dodaj i wskaż dane leadu;
- Importuj: jeśli masz własną listę leadów, możesz zaimportować ją do Bitrix24 w formacie CSV lub użyć jednej z aplikacji Marketplace;
- Automatycznie z witryny: jeśli twoja strona ma formularz internetowy, wszystkie dane leadu zostaną automatycznie przesłane do Bitrix24.CRM;
Jeśli nie wiesz, jak musi wyglądać plik importu, możesz pobrać wzór z Bitrix24:
Statusy leadu
Podczas pracy z leadem możesz zmieniać go status.
Status odzwierciedla etap komunikacji z klientem. Możesz skonfigurować statusy według swoich potrzeb: wybierz Ustawienia> Podstawowe> Statusy i pola rozwijane.
Podczas pracy statusy leadów wyglądają następująco:
Konwersja leadu
Po zakończeniu wstępnej pracy z leadem, można go przekształcić w inne elementy CRM:
- Kontakt - jeśli są informacje o konkretnej osobie
- Firma - jeśli pracujesz z osobą prawną
- Deal - gdy masz pewność, że klient skożysta z Twoich usług i dokona płatności
Możesz natychmiast przekonwertować lead na kontakt, firmę lub Deal, aby nie wypełniać tych samych informacji.
Lead może być śmieciowym. Na przykład klient pomylił numer lub zrezygnował z Twoich usług. W takim przypadku oznacz status leadu jako śmieciowy. Ilość śmieciowych leadów będzie brana pod uwagę podczas analizy pracy z klientem.
Domyślnie lead może konwertować menedżer, który dodał go do systemu. Także leady mogą konwertować kierownicy i administratorzy Bitrix24. Aby skonfigurować uprawnienia dostępu do zarządzania leadami wybierz Ustawienia> Prawa dostępu.
Raporty
Ważna jest nie tylko praca z leadami, ale także analiza sprzedaży. Informacje wizualne dotyczące wydajności pracy można uzyskać za pomocą raportów.
W sekcji CRM> Rarorty znajdź sekcję z raportami leadów. Tutaj zobaczysz trzy rodzaje raportów dotyczących leadów:
- Leady według managerów - ten raport wyświetla przychód, który składa się z sumy opłaconych faktur wystawionych przez managerów sprzedaży. Suma z anulowanych faktur jest również pokazana.
- Leady według statusów - pokazuje ile leadów jest w każdym statusie.
- Leady według źródeł - ten raport pokazuje narastające leady według źródła leadów i porównuje jakość leadów przy użyciu współczynnika konwersji dla każdego ze źródeł.
W Bitrix24 możesz pracować bez leadów. Jednak za pomocą leadów możesz analizować współpracę z klientami, monitorowć efektywność menedżerów, budować lejki sprzedażowe i t.d.