Reguły automatyzacji to działania, które są automatycznie uruchamiane na określonym etapie lejka sprzedażowego. Reguły automatyzacji Bitrix24 pomogą Ci zautomatyzować pracę z elementami CRM.
Przykład 1: Możesz zautomatyzować proces wysyłania dokumentów do klientów, korzystać z reguł automatyzacji Utwórz dokument i Wyślij e-mail do klienta.
Przykład 2: użyj reguły automatyzacji Powiadom przełożonego, aby przełożony mógł kontrolować wszystkie procesy w swoim dziale.
Jak działają reguły automatyzacji
Aby otworzyć sekcję z regułami automatyzacji, przejdź do sekcji CRM i kliknij Automatyzacja.
Wszystkie elementy, w których można zastosować reguły automatyzacji, mają etapy. Reguła automatyzacji zostanie uruchomiona w momencie przeniesienia elementu CRM na etap z tą regułą automatyzacji związany.
Przykład: reguła automatyzacji Zmień osobę odpowiedzialną się uruchomi, gdy deal przejdzie do trzeciego etapu.
Każda reguła automatyzacji wykonuje tylko jeden typ działania: zmiana odpowiedzialnego, utworzenie dokumentu itp. Jednocześnie do etapu można dodać wiele reguł automatyzacji, które będą uruchamiane jednocześnie lub w określonej kolejności.
Typy reguł automatyzacji
W Bitrix24.CRM reguły automatyzacji dzielą się na podstawowe i pomocnicze.
- Podstawowe reguły automatyzacji to reguły automatyzacji, które wykonują działania. Na przykład Wyślij SMS, Utwórz dokument itp.
- Pomocnicze reguły automatyzacji to reguły automatyzacji, które nie wykonują żadnych działań, ale wysyłają zapytania lub tworzą dane bez natychmiastowego wyświetlania wyniku. Aby zobaczyć dane utworzone przez pomocniczą regułę automatyzacji, musisz dodać regułę podstawową po regule pomocniczej. Ta reguła automatyzacji wyświetli informacje, na przykład w powiadomieniu lub w wiadomości.
Wszystkie reguły automatyzacji można pogrupować w różne kategorie.
- Dla pracowników. Reguły wykonują jakieś działania w CRM lub z pracownikami: zmieniają dokumenty, wysyłają powiadomienia do pracowników, tworzą zadania.
- Do komunikacji z klientami. Reguły służą do komunikacji z klientem: wysyłają SMS-y lub dzwonią do klienta.
- Niestandardowe reguły automatyzacji — są to webhooki i aplikacje Bitrix24.Market, które dodają reguły automatyzacji od zewnętrznych programistów.
- Wyzwalacze śledzą działania użytkownika/klienta w CRM, po czym element CRM przechodzi do etapu, w którym ustawiono wyzwalacz. Wyzwalacze z kolei aktywują odpowiednie reguły automatyzacji.
Przykład konfiguracji reguły automatyzacji
Załóżmy, że masz zainstalowany formularz CRM w swojej witrynie. Wszystkie zamówienia z formularza CRM zostaną dodane do pierwszego etapu, a szacowany czas przetwarzania deala to 15-30 minut. Wyślemy do klienta SMS z informacją, że menedżer skontaktuje się z nim w ciągu 30 minut w celu omówienia szczegółów.
Dzięki temu klient będzie miał pewność, że jego wniosek jest rozpatrywany, a menedżer będzie miał wystarczająco dużo czasu na rozpatrzenie wniosku.
Menedżer skontaktował się z klientem i teraz musi przygotować dokumenty. Przenosi deal na etap Utwórz dokumenty. Do tego etapu dodajmy reguły Utwórz dokument i Wyślij e-mail z linkiem do faktury.
Następnie dodajmy wyzwalacz, który będzie śledził płatność faktury i przeniesie deal na odpowiedni etap.
Na tym samym etapie dodajmy regułę Utwórz zadanie, która utworzy zadanie dla pracownika, aby przygotować produkt do wysyłki.
W ten sposób możesz szybko utworzyć reguły automatyzacji, które zoptymalizują pracę menedżera i przyspieszą zamykanie deali.