CRM w Bitrix24 upraszcza pracę z klientami i przyspiesza sprzedaż:
- Zbiera zgłoszenia z różnych źródeł — zapytania z witryny, e-maili, mediów społecznościowych i komunikatorów są automatycznie zapisywane w jednej bazie.
- Przechowuje dane klientów — informacje o klientach, historia komunikacji, dokumenty i deale są zawsze dostępne, nawet jeśli zmieni się menedżer.
- Automatyzuje rutynę — tworzy zadania, wysyła e-maile i przypomnienia, generuje dokumenty i śledzi terminy.
- Pomaga analizować dane — wbudowane raporty pozwalają śledzić wskaźniki i podejmować świadome decyzje.
W artykule omówimy, jak skonfigurować CRM przed rozpoczęciem pracy.
Wybierz tryb pracy z CRM
W Bitrix24 dostępne są dwa tryby pracy CRM.
Jak wybrać tryb pracy CRM
Klasyczny CRM z leadami — umożliwia rozdzielenie bieżącej sprzedaży od nowych zgłoszeń. Gdy potencjalny klient wyrazi zainteresowanie produktem lub usługą, w CRM tworzony jest lead. Na przykład, gdy klient wypełni formularz na stronie, zadzwoni lub napisze w mediach społecznościowych. Jest to wygodne, jeśli dział sprzedaży przetwarza wiele zgłoszeń.
Leady w CRM
Prosty CRM bez leadów — odpowiedni dla małych firm. Każde zapytanie, połączenie lub e-mail od klienta od razu staje się dealem oraz kontaktem lub firmą. W formularzu deala widoczne są: dane klienta, historia interakcji, produkty, kwota, etapy deala, i inne. To pomaga kontrolować proces sprzedaży od pierwszego kontaktu do zamknięcia.
Deale w CRM
Dodaj klientów do CRM
W formularzach kontaktów i firm przechowywane są informacje o klientach: dane kontaktowe, historia zgłoszeń, zakupów, i inne. Klientów można dodać do CRM na kilka sposobów:
- utworzyć ręcznie,
- zaimportować z pliku,
- przenieść z innego systemu CRM,
- pozyskać przez formularz CRM. Kontakty
Firmy
Dostosuj formularze klientów i deali
Możesz dostosować formularze elementów CRM do specyfiki Twojej firmy: dodać nowe pola, sekcje, wybrać widok formularza, i inne. To pomoże pracownikom szybko znaleźć potrzebne informacje i nie przeoczyć ważnych szczegółów.
Formularz CRM: możliwości i ustawienia
Utwórz i skonfiguruj lejki sprzedażowe
Lejek sprzedażowy to zestaw etapów, które przechodzi deal od pierwszego zgłoszenia do zamknięcia. Każdy etap odzwierciedla proces pracy z klientem: uzgadnianie warunków, wystawienie faktury, płatność, dostawa, i inne.
Za pomocą lejków można łatwo rozdzielić:
- kierunki działalności firmy, na przykład sprzedaż hurtowa i detaliczna,
- scenariusze pracy z klientami, na przykład indywidualne wycieczki i pakiety turystyczne.
Możesz dostosować etapy, formularze deali i uprawnienia dostępu osobno dla każdego lejka.
Lejki sprzedażowe: jak w CRM podzielić pracę według działów
Tunele sprzedażowe w CRM: co to jest i jak je skonfigurować
Dodaj produkty i usługi
W CRM możesz prowadzić katalog produktów i usług — z nazwami, opisami, cenami i zdjęciami. Po dodaniu produktu do katalogu możesz go używać w fakturach, ofertach i sklepie internetowym.
Jak działa katalog produktów w CRM
Wypełnij katalog na dwa sposoby:
- Dodaj produkty ręcznie — rozwiązanie odpowiednie dla firm, które mają niewielki asortyment produktów i rzadko go zmieniają.
Jak dodać nowy produkt do katalogu - Zaimportuj produkty — pozwala załadować listę produktów do Bitrix24, co jest wygodne dla firm z dużym asortymentem.
Jak zaimportować produkty do CRM
Podłącz kanały komunikacji z klientami
Aby zgłoszenia automatycznie trafiały do CRM, podłącz kanały, przez które klienci mogą się z Tobą kontaktować:
- Telefonia — aby odbierać połączenia w Bitrix24 i zapisywać nagrania rozmów w CRM.
Jak zacząć dzwonić z Bitrix24 - Czat na żywo na stronie — użyj widżetu Bitrix24 do komunikacji przez stronę.
Widżet na stronę - Komunikatory i media społecznościowe — podłącz Facebook i inne kanały.
Centrum Kontaktowe - Poczta elektroniczna — podłącz skrzynkę pocztową do Bitrix24, historia korespondencji zostanie zapisana w formularzu klienta.
Jak podłączyć pocztę w Bitrix24
Jak pracować z pocztą w CRM - Formularze kontaktowe CRM — umieść na stronie formularz, w którym klient będzie mógł podać swoje dane.
Jak utworzyć i skonfigurować formularz kontaktowy CRM
Używaj ofert i faktur
Po utworzeniu deala możesz na jego podstawie przygotować:
- ofertę handlową z listą produktów i usług odpowiednich dla klienta,
Oferta handlowa: co to jest i jak z nią pracować - fakturę z zatwierdzonymi produktami do opłacenia.
Jak utworzyć i wysłać fakturę klientowi
Wszystkie dane — produkty, ceny, kwota, dane Twojej firmy i klienta — są automatycznie wstawiane z CRM. To oszczędza czas i zmniejsza ryzyko błędów.
Jak dodać produkty do deali, leadów i ofert
Z formularzy deali, faktur i ofert możesz tworzyć dokumenty na podstawie szablonów i od razu wysyłać je klientom.
Dokumenty w CRM: jak utworzyć i wysłać w kilka minut
Planuj aktywności i spotkania
Możesz planować połączenia, spotkania, zadania i inne aktywności bezpośrednio z formularza CRM. Wszystkie informacje są zapisywane na osi czasu, a inteligentne liczniki przypominają o ważnych wydarzeniach. To pomaga nie zapominać o ustaleniach i szybciej zamykać deale.
Uniwersalna aktywność w CRM
Tryb ostrości
Liczniki w CRM
Skonfiguruj automatyzację
Reguły automatyzacji i wyzwalacze w CRM pomagają automatyzować różne scenariusze pracy z klientami.
Reguły automatyzacji wykonują rutynowe działania, na przykład wysyłają klientom e-maile i wiadomości, tworzą zadania, generują dokumenty.
Wyzwalacze śledzą działania klientów i zmiany w CRM — otwarcie e-maila, opłacenie faktury, zmianę wartości pól w formularzu, i inne. Gdy wystąpi określone działanie, wyzwalacz przenosi element CRM na inny etap.
Reguły automatyzacji w CRM: jak zautomatyzować pracę z klientami
Na przykład, gdy klient opłaci fakturę, wyzwalacz przeniesie deal na etap „Dostawa”, a reguła automatyzacji wyśle wiadomość z adresem i terminem dostawy produktu.
Analizuj wskaźniki
Używaj wbudowanych raportów i podłącz Kreator BI do analizy sprzedaży, efektywności pracowników, zwrotu z inwestycji w reklamę, i innych wskaźników. To pomoże podejmować świadome decyzje.
Jaka jest różnica między klasycznym a konwersyjnym lejkiem sprzedażowym
Raport o leadach
Analiza efektywności menedżerów
Raport o dealach
Analityka BI Bitrix24
Skonfiguruj CRM
Możesz dostosować CRM do swoich procesów biznesowych.
- Dodaj dane swojej firmy — zostaną one automatycznie wstawione do dokumentów: faktur, umów, ofert handlowych, i innych.
Jak dodać dane swojej firmy - Skonfiguruj uprawnienia dostępu — określ, którzy pracownicy i działy będą pracować w CRM.
Uprawnienia dostępu do CRM - Dodaj i skonfiguruj waluty — jeśli pracujesz z klientami z różnych krajów.
Jak dodać i skonfigurować waluty w CRM - Skonfiguruj jednostki miary — aby prowadzić ewidencję produktów i usług.
Jednostki miary w CRM - Statusy i pola rozwijane — skonfiguruj etapy leadów i deali, źródła zgłoszeń, typy klientów, i inne.
Statusy i pola rozwijane - Importuj szablony wstępne — aby korzystać z CRM z gotowymi ustawieniami.
Importuj szablony wstępne
Aby to zrobić, przejdź do CRM > Ustawienia > Ustawienia CRM.
Korzystaj z mobilnego CRM
Współpracuj z klientami z dowolnego miejsca, bez konieczności korzystania z komputera. Aplikacja mobilna Bitrix24, dostępna na iOS i Android, umożliwia tworzenie deali, komunikację z klientami, śledzenie zadań, i wiele więcej.
Jak skonfigurować Telefonię, aby odbierać połączenia w mobilnym CRM
Poczta w mobilnym CRM
Jak utworzyć aktywność w mobilnym CRM
CoPilot — asystent oparty na sztucznej inteligencji w CRM
CoPilot w CRM pomaga automatyzować rutynowe zadania, zwiększać efektywność pracy z klientami i zwiększać sprzedaż.
Obsługa połączeń. W leadach i dealach CoPilot:
- automatycznie transkrybuje połączenia — w tekście łatwiej znaleźć potrzebne informacje,
- wyróżnia kluczowe momenty — podsumowanie rozmowy ułatwia przypomnienie ustaleń z klientem i przygotowanie się do kolejnego połączenia,
- samodzielnie wypełnia pola w formularzu CRM danymi z połączenia.
CoPilot w CRM
Skrypty sprzedażowe i analiza mowy AI. CoPilot analizuje rozmowę menedżera z klientem pod kątem zgodności ze skryptem i podpowiada, co można poprawić.
W CRM dostępne są skrypty sprzedażowe dla różnych scenariuszy: dla nowych klientów, obsługi reklamacji, prezentacji nowych produktów, i innych. Możesz korzystać z gotowych scenariuszy lub tworzyć własne za pomocą CoPilot.
Skrypty sprzedażowe i analiza mowy AI w CRM
Sprzedaż powtórna z AI. Wśród Twoich klientów AI znajdzie tych, którzy są gotowi na kolejne zakupy:
- przeanalizuje dane w CRM,
- automatycznie utworzy powtórne deale z potencjalnymi klientami,
- CoPilot doda do nich aktywność z personalnymi rekomendacjami dla menedżera — co zaproponować klientowi i jak najlepiej poprowadzić rozmowę,
- wbudowana statystyka pomoże zrozumieć, jak skutecznie działa sprzedaż powtórna. Sprzedaż powtórna z AI w CRM: co to jest i jak działa
CRM Bitrix24 upraszcza pracę z klientami, oszczędza czas i pomaga rozwijać biznes. Zacznij od tych kroków, aby dostosować CRM do Twojej firmy i zwiększyć sprzedaż.